「人間を育てる教員に、人間らしい働き方を」訴訟 A human-like way of working for teachers who raise humans

#働き方 #Labor Rights

現在の支援総額 Total amount of current support

2,698,000円 ¥ 2,698,000

89%

目標金額 Target amount

3,000,000円 ¥ 3,000,000

サポーター Supporter

682 人 682 supporters

支援する Support a Case

一人の現職の教員が戦っています。「私たちの世代で、この長時間労働に歯止めをかけなければならない」一個人の利益のためではなく、教育の未来について考え、危機感から戦っているのです。これは、一教員だけの問題ではない。教育に関わる全ての人の問題です。教育の未来のため、支援をお願いします。
追記:2022年8月25日の高裁判決を踏まえ、上告を決定しました。最高裁に向け、さらなる支援をお願いします。
Teachers fight for the future of education starts with the sense of crisis,not from personal benefit.This problem concerns everyone involved in education.Please support us for the future of education.

*2022年8月25日 東京高等裁判所・判決 「訴訟資料」ページに判決文を掲載しました


※追記(2022/08/25)※

これまでの一審、控訴審では、多くの方からのご支援を賜りました。

CALL4を通じてのご寄付や応援コメントを始め、法廷での傍聴、署名活動へのご協力、様々な形でお気持ちを寄せていただき、事務局一同、心から御礼申し上げます。

いただいたご寄付につきましては、法学者(教育法、労働法)の鑑定意見書、弁護団費用、訴訟実費、広報活動費などに使用させていただきました。

広報活動費は支援事務局によるリーフレットの作成や配布、イベントの開催等に使用させていただいております。

今の段階でも、田中まさお先生や弁護団の先生方のご負担を完全に賄うことはできておりませんが、上告審では憲法学者の意見書等、さらなる費用負担が予想されます。

上告審での充実した訴訟活動のため、目標金額を更新させていただきました。

お願いばかりで恐縮ですが、引き続きこの裁判へのお力添えをお願い申し上げます。


【はじめに】

私は、教職を志す学生です。

私の友人は、一足先に夢を叶え、教員になりました。しかし、長時間労働による疲労から、心を病みました。休職をしています。夢を叶え、教育現場に入ったにも関わらず、長時間労働が彼を苦しめたのです。

教員の長時間労働は、子どもが学びを育む環境を大きく阻んでいるのではないだろうか。教員の長時間労働の問題は、現職教員、学校、保護者、子どもだけの問題ではないと感じ、様々なことを調べるうちに、友人の誘いで、超勤訴訟を起こす一人の現職の先生に出会いました。

田中まさお(仮名)先生です。
「私たちの世代で、この長時間労働に歯止めをかけなければならない。」

田中先生は、一個人の利益のためではなく、教育の未来について考え、危機感から戦っているのです。これは、一教員だけの問題ではない。学校に通う子どもや、保護者、教員を目指す学生など、教育に関わってきた全ての人の問題です。そして、誰のせいでもない、制度(仕組み)の問題ではないでしょうか。

年々、教員採用試験の倍率が下がっています。教職の魅力が伝わっていないのではありません。その魅力を上回るほどの負の側面を見て、教員になること諦めているのです。教員になるために大学に入り、一生懸命勉強してきた学生が教員になることをためらってしまうような現状があります。

この裁判の判決は、教員の働き方が大きく見直される可能性がある重要なものです。

 ・人間を育てる教員が、人間らしい働き方をできる学校になってほしい

 ・子どもが、元気で笑顔な先生と共に学べる学校になってほしい

 ・教員を目指す学生が、安心して教員を目指せる社会になってほしい 

そのために、私たちは学生としてこの裁判を支援し、教員の長時間労働の原因である法律の見直しを求めます。この裁判では、教員の「労働時間」を見直すことで、本当に「子どものため」に全力を尽くすことのできる環境を取り戻すことを目指しています。

 

【裁判のきっかけ】

田中まさお(仮名)さんは、埼玉県内の公立小学校の教員をしていました。38年間務め、平成31年末には定年退職をしました。再任用で現在も教壇に立たれています。

田中まさおさんは、定年退職を前に、これまで自分が経験してきた不合理なことを、次世代を担う若い人たちに引き継いではいけないと思い、長時間労働是正のため訴訟を起こしました。

 

【教員の長時間労働の現状】

①小学校教員の約3割、中学校教員の約6割が過労死ラインを超えて働いている。(文科省「教員勤務実態調査(平成28年度)」)

②年間約5000人の人がうつ・精神疾患によって休職している。(文部科学省「平成30年度公立学校教職員の人事行政状況調査」)

③5年間で28人の教職員が過労死(総務省「平成 29 年度地方公務員の過労死等に係る 労働・社会分野に関する調査研究事業 (教職員等に関する分析)」)

④とある自治体では、教員不足により1ヶ月授業ができない事例も。

 

【裁判の争点】

公立学校の教員には、「給特法」という法律が適用されています。

給特法は、教員の残業代を月額の4%で固定し(教職調整額)、その一方で、「超勤4項目」と呼ばれる4つの業務(実習、学校行事、職員会議、非常災害)に限って教員の時間外労働を認めることを定めています。

しかし、実際には、教員は、給特法が適用されない「超勤4項目」以外の業務を数多く命じられ、長時間の時間外労働を余儀なくされています。

このような時間外労働の実態は、労働時間の上限を定めた労働基準法に違反しているはずです。

ところが、教員の時間外労働は全て「自主的な労働」として扱われ、労働時間の規制や残業代の支払いの対象ではないとされているのが現状です。

職員会議で決まった業務も「自主的な労働」にされ、同じ業務をしていても、勤務時間内であれば通常の労働として認められるのに、勤務時間外であれば自主的な労働とされてしまう、という状況です。

これでは、教員の長時間労働はなくなりません。

この裁判では、教員の時間外労働は自主的なものではないとして、時間外労働に対する残業代の支払い、または違法な時間外労働を強いられたことに対する損害賠償の支払いを求めています。

(より詳しい内容はHPをご参照ください https://trialsaitama.info/)

 

【資金の必要性】

今回の裁判は、埼玉県を相手として、原告がしてきた時間外労働分の残業代の支払いを求めるもので、長期に及ぶものと思われます。そこで、クラウドファンディングにより以下の費用を賄いたいと考えております。

 ・訴訟費用:弁護士費用や裁判に係る諸費用(コピー代、交通費、意見書作成費用等)について、50万円程度

 ・イベント、広報費用:本裁判を広く人々に知ってもらうために開催するイベントやその広報費用について、50万円程度。

寄付金に余剰が出た場合には、関連する訴訟を今後行う場合の費用に充てたいと考えています。

社会から広く支援を得ることは、経済的にも精神的にも、原告や担当の弁護士にとって大きな支えとなります。どうかご支援頂けますようお願い致します。


【発起人より】

支援事務局は教育学生有志によって立ち上げました。まだ教育の現場に入っていないから関係ないとは、思えなかったのです。

教育実習に行ったとき、子どもたちの学びの環境を作り上げる先生方を拝見し、なんと素敵な、尊い職業なんだ、と思いました。子どもの成長に携わり、まさに「未来」を作っていく職業なのだと思いました。

しかし、一足先に夢を叶え、教育現場に入った友人たちから聞いた声は辛いものでした。彼らの顔はみるみる疲弊していきました。心を病み、休職をした友人もいました。私は、教員の勤務実態を目の当たりにしました。

 「子どものため」に朝から夜まで仕事をし、疲弊していき、時には心身を壊してしまう人もいるような環境。これは本当に「子どものため」になっているのでしょうか。どんなにいい教育活動を行っていても、それを研究し研鑽する時間がなければ、効果的な教育活動を行うことはできません。

子どもたちがSOSを出しても、疲弊し余裕がなくなってしまっては、その声は届かないかもしれません。本当に子どものためを求めるのであれば、まずは、教員が心身ともに健康でいられる環境を作ることが、最前提の条件ではないでしょうか。

この訴訟は一教員の問題ではなく、重要かつ深刻な社会問題を解決し、未来の社会を作っていく運動の一つである、と考えています。

もしよろしければ、ご支援のほどよろしくお願いいたします。

埼玉教員超勤訴訟 田中まさおのサイト〜長時間労働に歯止めをかけたい〜

*August 25, 2022 Tokyo High Court Judgment The judgment has been posted on the "Lawsuit Materials" page.


* Postscript (2022/08/25) *

I have received support from many people in the first trial and the appeal trial.

From all of us at the secretariat, we would like to express our heartfelt gratitude for your kindness in various ways, including donations and supportive comments through CALL4, as well as court hearings and cooperation in the signature campaign.

The donations received were used for juristic opinions (educational law, labor law), legal team fees, litigation expenses, public relations expenses, etc.

The public relations expenses are used by the support office to create and distribute leaflets, hold events, etc.

Even at this stage, we have not been able to fully cover the burden of Dr. Masao Tanaka and the members of the legal team.

We have updated the target amount due to the fulfilling litigation activities in the final appeal.

I apologize for asking all of you, but I ask for your continued support in this trial.


[Introduction]

I am a student who aspires to be a teacher.

A friend of mine was one step ahead of me in realizing his dream and becoming a teacher. However, the fatigue from working long hours made me sick. I am on leave of absence. Even though he had fulfilled his dream and entered the field of education, long working hours tormented him.

The long working hours of teachers may be a major impediment to the environment in which children can learn. I felt that the problem of long working hours for teachers was not just a problem for incumbent teachers, schools, parents, and children. While researching various things, I met an incumbent teacher who filed an overtime lawsuit at the invitation of a friend. I was.

My name is Masao Tanaka (pseudonym).
“In our generation, we have to put a brake on this long working hours.”

Tanaka-sensei thinks about the future of education and fights out of a sense of crisis, not for the benefit of an individual. This is not just a teacher problem. It is a problem for everyone who has been involved in education, such as children who go to school, parents, and students who want to become teachers. And isn't it the problem of the system (mechanism) that is no one's fault?

Year by year, the ratio of teacher recruitment examinations is decreasing. It's not that the attractiveness of the teaching profession has not been conveyed. Seeing the negative side that outweighs the attractiveness, I have given up on becoming a teacher. There is a current situation where students who have entered university to become teachers and have studied hard become hesitant to become teachers.

The verdict of this trial is an important one that may lead to a major review of the way teachers work.

I want the school to be a place where teachers who nurture human beings can work in a humane way.

I want the school to be a place where children can learn with energetic and smiling teachers.

I want the society to become a place where students who want to become teachers can do so without worrying about becoming a teacher.

To that end, we, as students, will support this lawsuit and call for a review of the law that causes teachers to work long hours. In this lawsuit, by reviewing the "working hours" of teachers, we aim to restore an environment where teachers can truly do their best "for the sake of children."

[Trigger of the trial]

Masao Tanaka (pseudonym) was a teacher at a public elementary school in Saitama Prefecture. I served for 38 years and retired at the end of Heisei 31. He has been re-appointed and is still on the podium.

Before his retirement, Masao Tanaka filed a lawsuit to correct long working hours, thinking that he should not pass on the irrational things he had experienced up until now to the young people who will lead the next generation.

[Current status of long working hours for teachers]

(1) About 30% of elementary school teachers and about 60% of junior high school teachers are working beyond the karoshi line. (Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, “Survey on the Working Conditions of Teachers (2016)”)

(2) About 5,000 people a year take leave of absence due to depression or mental illness. (Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, “Survey on Personnel Administration of Public School Teachers in 2018”)

③ 28 teachers died from overwork in 5 years

④In some local governments, there are cases where classes cannot be held for a month due to a shortage of teachers.

[Points of dispute]

Teachers at public schools are subject to a law called the Pay Special Law.

The Special Pay Act fixed the overtime pay for teachers at 4% of the monthly salary (teacher adjustment amount), while at the same time, it was divided into four types of work (practical training, school events, staff meetings, and emergency disasters) called the "four items of overtime". It stipulates that teachers are permitted to work overtime only.

In reality, however, teachers are forced to work long overtime hours, as they are ordered to perform many tasks other than the "four items of overtime," to which the Special Pay Act does not apply.

Such overtime work should be in violation of the Labor Standards Act, which stipulates the upper limit of working hours.

However, the current situation is that all overtime work by teachers is treated as "voluntary work" and is not subject to regulations on working hours or payment of overtime pay.

The work decided at the staff meeting is also categorized as ``voluntary work''. It's a situation that will be done.

This will not eliminate the long working hours of teachers.

In this lawsuit, the teacher's overtime work is not voluntary, and it is demanding payment of overtime pay for overtime work or payment of damages for being forced to work illegally.

(For more details, please refer to the website https://trialsaitama.info/)

[Need for funds]

The lawsuit this time is demanding payment of overtime pay for the overtime work done by the plaintiff against Saitama Prefecture, and it is expected to be a long-term one. Therefore, we would like to cover the following costs through crowdfunding.

・Litigation costs: About 500,000 yen for attorney's fees and various expenses related to the trial (copy fee, transportation fee, written opinion preparation fee, etc.) .

・Events and publicity expenses: About 500,000 yen for events and publicity expenses to be held to make the trial widely known to the public.

If there is a surplus in donations, we would like to use it to cover the cost of any related litigation in the future.

Widespread support from society is a great financial and emotional support for plaintiffs and their attorneys. Thank you for your support.


[From the founder]

The support secretariat was established by educational student volunteers. I didn't think it was irrelevant because I hadn't entered the field of education yet.

When I went to practice teaching, I saw the teachers who created a learning environment for children, and I thought what a wonderful and precious profession they are. I thought that it was a profession that involved in the growth of children and created the "future".

However, it was painful to hear from my friends who were one step ahead of me in realizing their dreams and entering the field of education. Their faces grew more weary. I had a friend who was mentally ill and took a leave of absence. I witnessed the working conditions of teachers.

An environment in which some people work from morning to night for the sake of their children, exhausting themselves and sometimes even destroying their minds and bodies. Is this really "for children"? No matter how good your educational activities are, if you don't have time to research and study them, you can't do effective educational activities.

Even if children send out an SOS, if they are exhausted and have no time to spare, their voices may not reach them. If we really want to help children, the first requirement is to create an environment where teachers can be healthy both physically and mentally.

I believe that this lawsuit is not a problem of a single teacher, but a movement to solve important and serious social problems and create a future society.

If you don't mind, thank you for your support.

埼玉教員超勤訴訟 田中まさおのサイト〜長時間労働に歯止めをかけたい〜

田中まさお支援事務局

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