財務省改ざん事件に真実を!〜改ざんの経緯を明らかに〜訴訟 Look for the truth about the Treasury tampering case! ~ Clarifying the process of falsification ~ Proceedings

#公正な手続 #Procedural Justice
#情報公開 #Information Disclosure

現在の支援総額 Total amount of current support

199,500円 ¥ 199,500

19%

目標金額 Target amount

1,000,000円 ¥ 1,000,000

サポーター Supporter

46 人 46 supporters

支援する Support a Case

公文書改ざんを強いられ自死に追い詰められた赤木俊夫さん(財務省近畿財務局勤務)。赤木さんに改ざんを命じたのは、財務省の誰なのか?政治家の関与はなかったのか?本当に責任を取るべき者は誰なのか、情報公開訴訟を通じて問います。 Toshio Akagi (working at Kinki Local Finance Bureau, Ministry of Finance) was forced to falsify official documents and was forced to die. Who in the Ministry of Finance ordered Mr. Akagi to be tampered with? Was there no politician involved? Through an information disclosure lawsuit, we ask who really should take responsibility.

*本ケースは、赤木俊夫さんのご遺族が提起した国家賠償請求・情報公開請求訴訟とは別の訴訟です。弁護団や原告、支援団体も異なります。 

【ケースの概要】

2018年に発覚した、学校法人森友学園への国有地売却をめぐる財務省の決済文書改ざん問題。同年3月、近畿財務局職員だった赤木俊夫さんは、文書の改ざんを命じられたことを苦に自死に追い込まれました。 

その赤木さんに改ざんを命じたのは誰なのか?なぜそんなことをしたのか?を追及するため、2021年12月、後述の文書の開示請求を行いました。 

しかし、財務省は、赤木俊夫さんが改ざんの経緯を記したとされる「赤木ファイル」に公開対象を絞った上に、多くの部分を不開示としました。通常公開される財務省・近畿財務局の公務員の氏名・役職も不開示とされました。

その理由は「取材や問い合わせが殺到する」ことを前提とした、およそ考えられない「おそれ」を挙げたものです。 


(不開示理由別紙)

ここには2つの誤りがあります。 

1つは、私の開示請求に対して、「赤木ファイル」のみを対象としたことです。

赤木俊夫さんが残した「赤木ファイル」は重要な資料ですが、財務省本省の指示者の名前がマスキングされていては、真相に迫ることができません。

まして、私が開示を求めたのは、赤木さんも知ることができなかったであろう、本省や内閣総理大臣・財務大臣が何をしたのか、が分かる文書です。

赤木ファイルの文書には、赤木さんと本省のメールのやり取り、改ざん前後の文書は記載されていますが、改ざんを行わなければならなかった理由や本省での議論、そして何よりも大きな問題である政治家の関与の有無は記載されていません。 


そして誤りの第2は、情報公開法5条1号ハで、個人情報の例外として公開しなければならない「当該公務員等の職及び当該職務遂行の内容に係る部分」までを不開示としたことです。

情報公開法は、あくまで「開示」が原則です。その原則の例外として、一般市民などの「個人情報」は不開示にできるとしています。

そしてさらにその例外として、公務員の公務に関する情報は開示しなければならない、と定めています。公務員の公務こそが行政そのものであることを考えれば、当然のことです。 

財務省理財局を中心とする財務省中枢はなぜ公文書の改ざんを赤木さんに命じたのか?内閣総理大臣や財務大臣の関与はなかったのか? 森友事件「財務省ルート」の解明を目指してたたかいます。


 【訴訟で求めていること】

私の行った開示請求の件名は次の通りです(2021年12月20日)。 

近畿財務局職員であった,故・赤木俊夫氏に対して,財務省および近畿財務局が,文書の改ざんを命じた際に,

(1)財務省内において行われた検討内容・意思決定プロセスの分かる文書 

(2)財務大臣から受けた指示および財務大臣へ行った報告の内容と日時が分かる文書 

(3)内閣総理大臣およびその他の国務大臣から受けた指示および内閣総理大臣およびその他の国務大臣へ行った報告の内容と日時が分かる文書 

財務省は、この件名に当てはまる文書をすべて公開すべきです。 


【このケースの社会的意義】

森友事件はいくつもの疑惑が絡み合った複雑な事件ですが、そのうち、「なぜ財務省は文書を改ざんまでしたのか」を明らかにすることで、真相究明を一歩進めることができます。

財務省が改ざんや隠蔽を行わず、情報公開を行っていれば、赤木俊夫さんは自死を選ばずにすんだかもしれず、また、森友事件はもっと早期に全容が解明されていたはずです。 

この訴訟を通じて、財務省の姿勢を転換させ、森友事件の真実を明らかにすることで、この国の民主主義を一歩前進させたいと考えています。 


【寄付金の使途】 

裁判費用、弁護士費用(成功報酬を含む)に使います。 

みなさまのご理解とご支援、何卒よろしくお願いいたします。

* This case is different from the proceedings for national compensation and information disclosure filed by Toshio Akagi's bereaved family. Lawyers, plaintiffs, and support groups are also different.

[Case overview]

The issue of falsification of settlement documents by the Ministry of Finance over the sale of state-owned land to the school corporation Moritomo Gakuen, which was discovered in 2018. In March of the same year, Toshio Akagi, a staff member of the Kinki Local Finance Bureau, was forced to die by suffering from being ordered to falsify documents.

Who ordered the tampering with Mr. Akagi? Why did you do that? In December 2021, we requested the disclosure of the document described below.

However, the Ministry of Finance has narrowed down the disclosure target to the "Akagi file", which is said to have been tampered with by Toshio Akagi, and has not disclosed many parts. The names and titles of civil servants of the Ministry of Finance and Kinki Local Finance Bureau, which are normally open to the public, were also not disclosed.

The reason for this is the almost unthinkable "fear" on the premise that "there is a flood of interviews and inquiries."


(Attachment for reasons for non-disclosure)

There are two mistakes here.

One is that my disclosure request was only for the "Akagi file".

The "Akagi file" left by Toshio Akagi is an important document, but if the name of the instructor of the Ministry of Finance is masked, the truth cannot be approached.

What's more, I asked for disclosure in a document that shows what the Ministry, the Prime Minister, and the Minister of Finance, which Mr. Akagi would not have known.

The Akagi file document describes the exchange of emails between Mr. Akagi and the ministry, the documents before and after the falsification, but the reason why the falsification had to be done, the discussion at the ministry, and the politics that is the biggest problem. The presence or absence of home involvement is not stated.


The second error is that Article 5.1 (c) of the Information Disclosure Law does not disclose up to "the job of the public employee and the part related to the content of the job performance" that must be disclosed as an exception to personal information. is.

In principle, the Information Disclosure Law is "disclosure". As an exception to that principle, "personal information" such as the general public can be kept private.

And as an exception, it stipulates that information on the public affairs of civil servants must be disclosed. Considering that the public affairs of public servants are the administration itself, it is natural.

Why did the center of the Ministry of Finance, led by the Finance Bureau of the Ministry of Finance, order Mr. Akagi to falsify official documents? Was there any involvement of the Prime Minister or the Minister of Finance? Moritomo case I am struggling to clarify the "Ministry of Finance route".


[What is required in the proceedings]

The subject of my disclosure request is as follows (December 20, 2021).

When the Ministry of Finance and the Kinki Local Finance Bureau ordered the late Toshio Akagi, who was a Kinki Local Finance Bureau employee, to falsify documents,

(1) Documents that explain the details of examinations and decision-making processes conducted within the Ministry of Finance

(2) A document that shows the content and date and time of the instructions received from the Minister of Finance and the report made to the Minister of Finance.

(3) Documents showing the content and date and time of instructions received from the Prime Minister and other Ministers of State and reports made to the Prime Minister and other Ministers of State.

The Treasury should publish all documents that fit this subject.


[Social significance of this case]

The Moritomo case is a complicated case involving many suspicions, but by clarifying "why the Ministry of Finance even falsified the document", we can take a step forward in the truth investigation.

If the Ministry of Finance had not tampered with or concealed it and disclosed the information, Toshio Akagi might not have chosen to commit suicide, and the Moritomo case would have been fully elucidated earlier.

Through this proceeding, we hope to take the country's democracy one step further by changing the attitude of the Ministry of Finance and revealing the truth of the Moritomo case.


[Use of donations]

It is used for legal fees and legal fees (including success fees).

We appreciate your understanding and support.

和田裕一

豊洲市場移転問題をきっかけに、開示請求を始めて4年目になる一市民です。2020年から、本格的に国を相手に開示請求をするようになり、2020年には年間1000件の開示請求を行いました。この頃から、メディアの志ある記者さんともつながるようになり、開示資料や不開示決定を提供し記事になったことも多数あります。また、国の理不尽な不開示決定に対しては、不服審査請求も行っています。

あなたにおすすめのケース Recommended case for you